1000 meter challenge

Met deze challenge werken we samen, op een verantwoorde manier toe naar 't zwemmen van 1000 meter.

Werk aan je conditie, kracht en zwemtechniek zodat jij straks ook dat stuk kan zwemmen in het buitenwater.

Ga jij de challenge aan?

1. Zwem dan 10 keer met ons mee in het buiten water op zaterdag ochtend vanaf 18 mei tot 20 juli. Kan je een keer niet op zaterdag? Haal dan in op een van de vele andere trainingsmomenten van de Open Water Zwemschool.
  2. Werk aan je zwemtechniek met onze aanwijzingen. We meten de efficiëntie van je zwemslag met de SWOLF score op drie verschillende momenten in het programma. De SWOLF score is het aantal slagen (elke hand-insteek telt) + de tijd in hele secondes over een vaste afstand.
  3. Ondersteun je zwem challenge met minimaal één extra training in de week. Als je geen andere sporten doet dan is dit het advies:
  • 2x per week de 7 minuten app (je krijgt een link om hem op je telefoon te zetten)

• 1x per week een extra duurtraining van 30-60 minuten (een 2e zwemtraining of eigen sportmoment)

We volgen een trainingsschema met een rustige opbouw, om blessures te voorkomen. De training start altijd met een warming up op de kant, waarna we het water in gaan.

In de paarse grafiek hieronder zie je de opbouw in afstanden, op basis van hele leuke routes over de Wijde Blik. Afhankelijk van de weersomstandigheden passen we de routes aan.

De Wijde Blik is een van de prachtige Loosdrechtse plassen met superhelder zwemwater. Vanaf het Zuwe strandje aan de N201 hebben we de Gooise Driehoek uitgezet van 1000 meter. Bij slechter weer zwemmen we vanaf het Witte Strandje.

Hoe mooi zou het zijn als je straks die Gooise Driehoek kan zwemmen?

Wat heb je nodig ?

• Ambitie voor 2x in de week sporten
  • Redelijke gezondheid (je krijgt een Physical Readiness Assessment Questionnaire vooraf)
  • Borstcrawl techniek niet vereist
  • Wetsuit is wel handig
  • Zwemboei is te leen

Wat krijg je?

• Motivatie van de groep
  • Trainingsschema
  • Persoonlijk logboek
  • Begeleiding en tips bij het zwemmen van ervaren zwemtrainer
  • Ondersteuning en inspiratiefilmpjes via de app

Dit gaat een enorme boost geven aan jouw gezondheid. Je zult je fit en sterk voelen.

Wie weet wat jij hierna allemaal nog gaat bereiken?? Zet de eerste stap door je gelijk in te schrijven.

Uhh.. is het water niet te koud??

Hieronder vind je de grafiek met de watertemperatuur. Vanaf midden mei komt het water boven de 12 graden uit en is het prima te doen om een stuk te zwemmen! Al snel is het dan 15 graden en het werd zelfs 20 graden begin juni 2024.

De tijd dat we in het water liggen bouwt rustig op gedurende de challenge. Om onderkoeling te voorkomen wordt de zwemtijd ook aangepast naar de omstandigheden en je gaat leren zelf aan te voelen wat jij aan kan.

Een wetsuit maakt een enorm verschil dus die raden we zeker aan, zeker voor wie hier zorgen over heeft.

Tenslotte, we zwemmen met de Open Water Zwemschool het hele jaar door. Het is enorm verfrissend, we gebruiken ademhalingsoefeningen en het zwemmen in koud water is heel goed te trainen. Begin nu alvast thuis met het koud (af)douchen. Hoe kort we ook gaan, we zijn altijd gelukkig als we er uit komen. Dus als wij dat kunnen, kan jij dat ook. 💪🏊💪

Ga de challenge aan en pak alles mee van het Zomer Zwem Seizoen vanaf 18 mei 2023.